Увага — спрямованість психічної діяльності людини та її зосередженість у певний момент на об’єкти або явища, які мають для людини певне значення при одночасному абстрагуванні від інших, в результаті чого вони відображаються повніше, чіткіше, глибше, ніж інші. Протягом життя на людину впливають безліч подразників, але вона може зосередитись на одному об’єкті. Увагу можна порівняти з фільтром, що дає нам змогу зрозуміти одну інформацію перешкоджаючи розуміння іншої.
Увага є «вибірково-активний» стан психічної діяльності, який допомагає найбільш повному відображенню реальної дійсності та її пізнанню.
Основними властивостями уваги вважаються:
- стійкість у часі та зосередженість уваги;
- обсяг уваги або кількість об’єктів, які людина сприймає одночасно за короткий термін;
- розподіл уваги, тобто кількість дій, які людина може виконувати одночасно;
- зміна направленості, тобто перехід з одного об’єкта на інший.
Прийоми, що допомагають організувати стійку увагу, а значить і високу ефективність творчої наукової роботи, досить прості:
- нічого зайвого на робочому місці, що могло б відволікати увагу;
- усунення будь-якого шуму;
- чистота і порядок у приміщенні та на робочому місці;
- чисте повітря, нормальна його температура;
- достатнє місцеве та загальне освітлення;
- наявність у період роботи під рукою всіх необхідних приладів, матеріалів і т.п.
- якщо ти неуважний, це означає, що твоя увага спрямована на щось інше. визнач її об’єкт. подолай суперника. спрямуй силу уваги, куди слід.
- увага є і умовою, і результатом твоєї діяльності.
- якщо ти уважний — засвоїш матеріал, концентрація уваги потребує твоїх свідомих дій.
- готуй все необхідне до початку уроку. твоя організованість сконцентрує твою увагу.
- ти повинен ставити своїй увазі чіткі завдання: на що саме вона має бути спрямована.
- оскільки при втомі керування увагою погіршується, для її відновлення потрібно вчасно відпочивати.
- використовуй здатність незвично привертати увагу. уявляй звичайне як незвичайне (наприклад, ти інопланетянин і сидиш на уроці землян).
- під час виконання завдання час від часу запитуй себе: «про що я думаю?».
- якщо ти виявив, що твоя увага розсіюється, достатньо буває одного цього запитання. якщо не допомогло — зміні положення тіла, або почитай вголос, підсилюючи чи зменшуючи силу звуку.
- зосередженню уваги допоможуть і прості запитання, які ти можеш ставити собі час від часу: «на яке запитання щойно відповідав одногрупник?», «яке запитання щойно поставив викладач?».
- якщо ти не зміг зосередитися на виконанні завдання — просто повтори його, можна вголос.
- структуруй матеріал конспекту, підручника (створюй таблиці, схеми тощо). тоді обсяг уваги збільшується.
- перевіряйте з сусідом по парті роботи один одного, це сприяє розвитку уваги.
- щоб привернути свою увагу до матеріалу уроку, знаходь те, чим він пов’язаний з твоїм досвідом, інтересами.
- більше працюй з підручниками, оскільки це тренує увагу.
- не намагайся робити багато справ одночасно, бо частий перехід від однієї діяльності до іншої зменшує увагу.
- враховуй, що ступень і обсяг уваги пов’язані зворотною залежністю — збільшення обсягу елементів, що сприймається, викликає зменшення уваги і навпаки. тому важливий матеріал повторюй окремо.
- вигадай свій власний жест (по коліну плеснути, смикнути себе за вухо…). коли твоя увага зменшується цей рух м’язів допоможе тобі відновити її концентрацію.
- знаходь чинники, які сприяють підсиленню твоєї уваги (легка музика при читанні, відповідне освітлення тощо).
- враховуй вплив природних чинників: в дощовий день концентрація уваги зменшується, а отже тобі потрібно приділити більше часу (повторень) для виконання завдань.